Temat: Uniwersalny charakter poezji Juliana Tuwima. Indywidualna interpretacja wiersza "Przy okrągłym stole".
Cele lekcji:
- analiza i interpretacja wiersza "Przy okrągłym stole"
- uniwersalna problematyka wiersza
- ćwiczenia maturalne
Na dzisiejszej lekcji poznamy kolejny wiersz Juliana Tuwima - "Przy okrągłym stole". Spróbuj postawić jego tezę interpretacyjną (napisz, o czym ten wiersz mówi), podając trzy argumenty, które o tym świadczą.
Poniżej kroki, które sugeruję wykonać na drodze do poszukiwania tezy interpretacyjnej oraz dowodów podtrzymujących tę tezę:
- Przeczytaj uważnie informacje o autorze i jego twórczości, zamieszczone w podręczniku na stronie 115.
- Przeczytaj wiersz źródłowy - strona 114.
- Wysłuchaj współczesnej fenomenalnej interpretacji wiersza w wykonaniu Natalii Sikory. Zapisz pierwsze spostrzeżenia.
- Zastanów się czy wiersz przypomina Ci: wyznanie liryczne, opowieść, scenkę dramatyczną, a może monolog wewnętrzny. Może wiersz można streścić, opowiedzieć?
- Określ w związku z powyższym typ liryki. Czy jest to liryka bezpośrednia (osobista, roli, maski), pośrednia (sytuacyjna, opisowa).
- Scharakteryzuj podmiot liryczny? Czy ma jakiś związek z autorem wiersza?
- Zinterpretuj metafory zawarte w wierszu.
- Opisz rzeczywistość przedstawioną w wierszu: czas (czy na pewno jest jeden i konkretny...), miejsce, inne okoliczności.
- Weź pod uwagę tytuł utworu. Co może oznaczać?
- Jaki związek widzisz między tematyką wiersza o czasem jego powstania (czy odzyskanie niepodległości, wolności i swobody, przyzwolenia na szczęście prywatne ma tu jakieś znaczenie)?
- Czy widzisz jakieś uniwersalne, ponadczasowe treści zawarte w wierszu?
Na Twoją tezę i argumentację czekam do poniedziałku 20 kwietnia na mailu: szwedkatarzyna@nukleonik.pl.
Koniecznie w tytule maila poproszę: imię_nazwisko_Tuwim
Powodzenia!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz