poniedziałek, 16 grudnia 2024

ZAGADNIENIA DO PRACY KLASOWEJ Z TWÓRCZOŚCI ADAMA MICKIEWICZA

Cechy gatunkowe ballady, dramatu romantycznego, sonetu, ody

Oda do młodości Adama Mickiewicza – znajomość treści; motywy: konflikt pokoleń, wolność, młodość; cechy oświeceniowe i cechy romantyczne

Ballady i romanse Adama Mickiewicza – znajomość treści i problematyki następujących utworów: 

·         Romantyczność (motyw nieszczęśliwej miłości, bohater romantyczny, spór romantyków z klasykami, manifest romantyzmu, ludowość), cechy ballady

·         Lilije (ludowa moralność – motyw winy i kary, motywy zbrodni i zdrady, rola przyrody), cechy ballady

·         Świteź (rola przyrody, ludowe podania jako klucz interpretacji historii – w tym polskiej historii, motyw zbrodni i kary); cechy ballady

Dziady cz. IV Adama Mickiewicza – kreacja bohatera romantycznego - nieszczęśliwego kochanka, motyw miłości romantycznej, cechy dramatu romantycznego

Sonety krymskie Adama Mickiewicza – znajomość treści następujących utworów: Stepy akermańskie, Burza, kreacja tułacza, pielgrzyma; obraz Orientu, przyrody; cechy sonetu

Dziady cz. III Adama Mickiewicza – znajomość treści całego dramatu oraz następujących problemów:

·         Martyrologia narodu polskiego (sylwetki więźniów: Żegoty, Tomasza Zana, Jana Sobolewskiego, historia: Janczewskiego, Wasilewskiego, Cichowskiego, Rollisona)

·         Obraz społeczeństwa polskiego

·         Kreacja Gustawa-Konrada – Mała Improwizacja: pieśń wampiryczna, zemsty, tyrtejska; Wielka Improwizacja; więzień, poeta, buntownik, wieszcz, Prometeusz , cechy bohatera romantycznego

·         Mesjanistyczna wizja dziejów Polski w kontekście Widzenia Ewy oraz Widzenia ks. Piotra

·         Cechy dramatu romantycznego na przykładzie Dziadów cz. III


Brak komentarzy:

MIĘDZYWOJNIE - informacje wstępne

  MIĘDZYWOJNIE - PREZENTACJA