Nazwa epoki wraz z jej alternatywnymi określeniami oraz ramy czasowe
Znajomość
pojęć: Młoda Polska, modernizm, fin de siècle, neoromantyzm, filister vs.
artysta, sztuka dla sztuki, dekadentyzm, nirwana, sztuczne raje, cyganeria
Filozofia:
Nietzsche, Schopenhauer
Młodopolskie
kierunki artystyczne: impresjonizm, ekspresjonizm, symbolizm, naturalizm vs.
realizm
Znajomość
młodopolskiej poezji:
Koniec wieku XIX K.P. Tetmajera (portret dekadenta,
związki z filozofią Schopenhauera, środki artystyczne)
*Melodia mgieł nocnych K.P. Tetmajera (impresjonistyczne
obrazowanie, środki artystyczne, psychizacja krajobrazu, rola przyrody w życiu
młodopolskiego artysty)
*Deszcz jesienny L. Staffa (schopenhaueryzm,
symboliczne obrazy korespondujące z portretem człowieka, przedstawionym w
wierszu „Koniec wieku XIX”, psychizacja krajobrazu, wiersz sylabotoniczny,
instrumentacja głoskowa)
*Kowal L. Staffa (nietzscheanizm – próby
przezwyciężania młodopolskich nastrojów melancholii, obraz człowieka, metafory
serca i kowala)
*Dies irae J. Kasprowicza (ekspresjonistyczne
obrazowanie końca świata, katastrofizm, koncepcja człowieka w hymnie, obraz
Boga w hymnie)
Wesele
(dramat symboliczny i realistyczny, „kto jest kim w dramacie”, charakterystyka
społeczeństwa, symboliczne spotkania z Osobami dramatu, symbole, motyw tańca)
Chłopi (epopeja wsi, prawa lipieckiej
gromady, erotyki i czynnik ekonomiczny, charakterystyka głównych postaci)
Ludzie bezdomni (symbolika tytułu, symbole w
utworze, Judym romantyk i pozytywista, problematyka społeczna, charakterystyka
Judyma i Joasi Podborskiej)
Jądro ciemności (interpretacja tytułu, kompozycja
szkatułkowa oparta na antynomiach, ocena
XIX-wiecznego kolonializmu, natura człowieka, cywilizacja vs. przyroda, zło,
charakterystyka Marlowa i Kurtza)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz