1.
Akt komunikacji oraz związane z nim funkcje języka (str. 22-23)
2.
BIBLIA – znaczenie pojęcia oraz czas powstawania.
3.
Języki Bliblii
4.
Przekłady Biblii: Septuaginta, Wulgata, Biblia Jakuba Wujka, Biblia
Tysiąclecia (Na jakie języki zostały zrobione przekłady?)
5.
Podział Biblii na księgi zgodnie ze schematem przedstawionym w
podręczniku. Należy umieć przyporządkować każdy omawiany na lekcji utwór do
jednego rodzaju ksiąg.
6.
Pojęcia: kanon i apokryf, alegoria i symbol,
7.
Historia Abrahama – problemy: relacji ojciec – syn, Bóg – człowiek,
uległość czy heroizm, cierpienie i próba
8.
Księga Hioba – chrześcijańska teodycea, historia Hioba (główne fakty),
problemy: niezawinionego cierpienia, próby, wierności, relacji Bóg – człowiek
9.
Księga Eklezjasty - motyw vanitas,
główne założenia proroka Koheleta (na podstawie fragmentu w książce), problem
ludzkiego losu i sensu życia
10.
Pieśń nad Pieśniami – zmysłowy obraz miłości, opis relacji Oblubieniec –
Oblubienica, alegoryczny sens PnP
11.
Psalmy – znajomość Psalmu 13 i 47; rodzaje psalmów, opis relacji Bóg –
człowiek, obraz człowieka i Boga
12.
Liryka bezprośrednia oraz pośrednia, liryka podmiotu zbiorowego
13.
Apokalipsa św. Jana – streszczenie
widzenia św. Jana (teksty w e-podreczniku: https://epodreczniki.pl/a/koniec-swiata-i-poczatek-swiata-apokalipsa-sw-jana/D1CxHA7Tl
oraz Trąba 5 - pierwsze „Biada”, apokaliptyczne obrazownie, czterej jeźdźcy
apokalipsy
14.
Styl biblijny – cechy
15.
Biblizmy – frazeologizmy biblijne
1.
ZAKAZANY OWOC |
2.
LISTEK FIGOWY |
3.
PLAGI EGIPSKIE |
4.
TRĄBA
JERYCHOŃSKA |
5.
SYN MARNOTRAWNY |
6.
HIOBOWA WIEŚĆ |
7.
SÓL ZIEMI |
8.
ZMIENIĆ SIĘ W
SŁUP SOLI |
9.
WDOWI GROSZ |
10.
BUDOWAĆ DOM NA
PIASKU |
11.
KTO MIECZEM
WOJUJE, OD MIECZA GINIE |
12.
KTO JEST BEZ
GRZECHU, NIECH RZUCI KAMIENIEM |
13.
POZNAĆ DRZEWO
PO OWOCACH |
14.
STRÓJ ADAMOWY |
15.
RZUCAĆ SŁOWA NA
WIATR |
16.
CHODZIĆ OD
ANNASZA DO KAJFASZA |
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz