wtorek, 12 maja 2020

ZAGADNIENIA NA EGZAMIN POPRAWKOWY Z JĘZYKA POLSKIEGO

Młoda Polska 


  • Nazwa epoki wraz z jej alternatywnymi określeniami oraz ramy czasowe
  • Znajomość pojęć: Młoda Polska, modernizm, fin de siècle, neoromantyzm, filister vs. artysta, sztuka dla sztuki, dekadentyzm, nirwana, sztuczne raje, cyganeria
  • Filozofia: Nietzsche, Schopenhauer
  • Młodopolskie kierunki artystyczne: impresjonizm, ekspresjonizm, symbolizm, naturalizm vs. realizm
  • Znajomość młodopolskiej poezji:
Koniec wieku XIX K.P. Tetmajera (portret dekadenta, związki z filozofią Schopenhauera, środki artystyczne)
Melodia mgieł nocnych K.P. Tetmajera (impresjonistyczne obrazowanie, środki artystyczne, psychizacja krajobrazu, rola przyrody w życiu młodopolskiego artysty)
Deszcz jesienny L. Staffa (schopenhaueryzm, symboliczne obrazy korespondujące z portretem człowieka, przedstawionym w wierszu „Koniec wieku XIX”, psychizacja krajobrazu, wiersz sylabotoniczny, instrumentacja głoskowa)
Kowal L. Staffa (nietzscheanizm – próby przezwyciężania młodopolskich nastrojów melancholii, obraz człowieka, metafory serca i kowala)
Dies irae J. Kasprowicza (ekspresjonistyczne obrazowanie końca świata, katastrofizm, koncepcja człowieka w hymnie, obraz Boga w hymnie)

  • Wesele (dramat symboliczny i realistyczny, „kto jest kim w dramacie”, charakterystyka społeczeństwa, symboliczne spotkania z Osobami dramatu, symbole, motyw tańca)
  • Chłopi (epopeja wsi, prawa lipieckiej gromady, erotyki i czynnik ekonomiczny, kierunki artystyczne: symbolizm, ekspresjonizm, impresjonizm, naturalizm, realizm, charakterystyka głównych postaci)
  • Ludzie bezdomni (symbolika tytułu, symbole w utworze, Judym romantyk i pozytywista, problematyka społeczna, charakterystyka Judyma i Joasi Podborskiej)
  • Jądro ciemności (interpretacja tytułu, kompozycja szkatułkowa oparta na antynomiach,  ocena XIX-wiecznego kolonializmu, natura człowieka, cywilizacja vs. przyroda, zło, charakterystyka Marlowa i Kurtza) 


XX-lecie międzywojenne

  • Nazwa epoki  oraz ramy czasowe
  • Znajomość poezji Skamandra i Awangardy Krakowskiej (Tuwim Do krytyków, Przy okrągłym stole, Lechoń Herostrates, Peiper Punkt wyjścia, Przyboś Notre-Dame.
  • Ferdydurke (powieść awangardowa, groteska, trzy główne przestrzenie podróży Józia: szkoła, Młodziakowie, Hurleccy, pojęcie Gombrowiczowskiej "formy")
  • Przedwiośnie (geneza, interpretacja tytułu, projekty państwa polskiego, obraz rewolucji, dojrzewanie bohatera)

Brak komentarzy:

MIĘDZYWOJNIE - informacje wstępne

  MIĘDZYWOJNIE - PREZENTACJA