niedziela, 23 stycznia 2022

ZAGADNIENIA OMÓWIONE Z LEKTUR "DZIADY" CZ. III I "PAN TADEUSZ"

 

DZIADY CZ. III

Uczeń:

– omawia cechy dramatu romantycznego

nazywa role, w których występuje Konrad (więzień, filomata, poeta, wieszcz, duchowy przywódca narodu)

– analizuje i interpretuje wypowiedzi Konrada (Pieśń zemsty, Małą Improwizację, Wielką Improwizację)

  omawia cierpienia jednostek i narodu przedstawione w dramacie (martyrologia narodu polskiego w szczególności na podstawie sceny więziennej)

wyjaśnia, na czym polega tragizm Konrada

omawia grupy społeczeństwa polskiego przedstawione w dramacie

dzieli bohaterów na realistycznych i fantastycznych

wskazuje sceny metafizyczne

wymienia elementy symboliczne

wyjaśnia, na czym polega postawa prometejska

wyjaśnia, co oznacza stwierdzenie Polska Mesjaszem narodów

 

PAN TADEUSZ

Uczeń:

 streszcza Pana Tadeusza Adama Mickiewicza

 podaje i objaśnia pełen tytuł dzieła

 omawia genezę Pana Tadeusza w świetle Inwokacji

 prezentuje tło historyczne epopei

 wypowiada się na temat sposobu ukazania warstw szlacheckich (konflikt rodów: magnaterii i szlachty średniozamożnej)

 określa funkcję opisów przyrody

 charakteryzuje Jacka Soplicę-księdza Robaka jako bohatera dynamicznego

 wymienia cechy, dzięki którym Pan Tadeusz jest uznawany za epopeję narodową

 omawia ewolucję bohatera w twórczości Adama Mickiewicz

 

KORDIAN

Uczeń:

- omawia cechy dramatu romantycznego

- streszcza utwór

- omawia cechy bohatera romantycznego na przykładzie Kordiana

- omawia przyczyny upadku powstania listopadowego

- wyjaśnia pojęcie winkelriedyzmu

- omawia proces dojrzewania Kordiana 


GRÓB AGAMEMNONA

Uczeń:

- omawia genezę utworu

- wskazuje cechy narodu polskiego 

- wyjaśnia konteksty historyczne (m.in. bitwa pod Termopilami, Cheronea, postać Leonidasa)

Brak komentarzy:

Renesans - praca klasowa

  RENESANS – PRACA KLASOWA Z KULTURY I LITERATURY ZAGADNIENIA Nazwa i ramy czasowe epoki. Dlaczego renesans jest epoką odkryć? Klu...