wtorek, 28 kwietnia 2020

Lekcja nr 15-16 w systemie zdalnym (29 IV 2020) - klasa IaG

Temat: "Ludzkie przygody, ludzkie noś!" Konsolacyjny charakter Trenu XIX.


Cele lekcji:

  • analiza i interpretacja utworu pt. "Tren XIX albo Sen"
  • odnalezienie argumentów pocieszających cierpiącego Jana Kochanowskiego
  • wyodrębnienie głównych motywów spajających wszystkie treny w cykl: strata, cierpienie i akceptacja losu


Na dzisiejszej lekcji omówimy już ostatni tren Jana Kochanowskiego, który prezentuje postawę człowieka "powstającego z kolan", pocieszonego, doświadczonego i godnego. Zwrócimy uwagę na sytuację i argumenty, które pozwoliły odbudować nadszarpnięty, zwichnięty światopogląd poety. 

W tym celu wykonaj zadania:

1. Zapoznaj się z utworem (źródło: youtube)



2. Wysłuchaj wykładu nauczyciela polonisty na temat utworu (źródło: youtube)



3. Wymień i zapisz w zeszycie argumenty matki Jana Kochanowskiego, które są pocieszeniem dla niego.

4. Wyjaśnij w zeszycie, jak należy rozumieć maksymę "Ludzkie przygody, ludzkie noś"? Co jest wpisane w ludzką egzystencję?

5. Czym wyraża się postawa zwątpienia w "Trenie X", a czym powrót do wiary w "Trenie XIX"? Odpowiedź zapisz w zeszycie.

UWAGA!
Przypominam o sprawdzianie z trenów, który jest na kolejnej lekcji. 

Obowiązuje nas znajomość następujących trenów:

Tren VIII

Tren IX

Tren X

Tren XI

Tren XIX albo Sen

Temat rozprawki będzie podany o 8:30. Rozprawki przesyłamy do godz. 18:00. Jest to sprawdzian, więc po wskazanym terminie prace nie będą zaliczone.


Brak komentarzy:

Renesans - praca klasowa

  RENESANS – PRACA KLASOWA Z KULTURY I LITERATURY ZAGADNIENIA Nazwa i ramy czasowe epoki. Dlaczego renesans jest epoką odkryć? Klu...