Temat: "Ludzkie przygody, ludzkie noś!" Konsolacyjny charakter Trenu XIX.
Cele lekcji:
- analiza i interpretacja utworu pt. "Tren XIX albo Sen"
- odnalezienie argumentów pocieszających cierpiącego Jana Kochanowskiego
- wyodrębnienie głównych motywów spajających wszystkie treny w cykl: strata, cierpienie i akceptacja losu
Na dzisiejszej lekcji omówimy już ostatni tren Jana Kochanowskiego, który prezentuje postawę człowieka "powstającego z kolan", pocieszonego, doświadczonego i godnego. Zwrócimy uwagę na sytuację i argumenty, które pozwoliły odbudować nadszarpnięty, zwichnięty światopogląd poety.
W tym celu wykonaj zadania:
1. Zapoznaj się z utworem (źródło: youtube)
2. Wysłuchaj wykładu nauczyciela polonisty na temat utworu (źródło: youtube)
3. Wymień i zapisz w zeszycie argumenty matki Jana Kochanowskiego, które są pocieszeniem dla niego.
4. Wyjaśnij w zeszycie, jak należy rozumieć maksymę "Ludzkie przygody, ludzkie noś"? Co jest wpisane w ludzką egzystencję?
5. Czym wyraża się postawa zwątpienia w "Trenie X", a czym powrót do wiary w "Trenie XIX"? Odpowiedź zapisz w zeszycie.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz