środa, 29 stycznia 2020

ROMANTYZM - PRACA KLASOWA

NACOBEZU


·         Romantyzm - nazwa i ramy czasowe epoki

·         Znajomość pojęć: burza i napór, irracjonalizm, indywidualizm, panteizm, orientalizm, werteryzm (bohater werterowski), bohater romantyczny,

·         Cechy gatunkowe ballady, dramatu romantycznego, sonetu

·         Filozofia Hegla – podstawowe założenia

·         Preromantyzm niemiecki– znajomość fragmentów Cierpienia młodego Wertera

·         Ballady i romanse Adama Mickiewicza – znajomość treści następujących utworów: Romantyczność

·         Dziady cz. IV Adama Mickiewicza – kreacja nieszczęśliwego kochanka na podstawie fragmentu zamieszczonego w podręczniku

·         Sonety krymskie Adama Mickiewicza – znajomość treści następujących utworów: Stepy akermańskie, Burza, kreacja tułacza, pielgrzyma; obraz Orientu, przyrody; cechy sonetów

·         Dziady cz. III Adama Mickiewicza – znajomość treści całego dramatu oraz następujących problemów:

o    Martyrologia narodu polskiego (sylwetki więźniów: Żegoty, Tomasza Zana, Jana Sobolewskiego, historia: Janczewskiego, Wasilewskiego, Cichowskiego, Rollinsona)

o    Obraz społeczeństwa polskiego

o    Kreacja Gustawa-Konrada – Mała Improwizacja: pieśń wampiryczna, zemsty, tyrtejska; Wielka Improwizacja; więzień, poeta, buntownik, wieszcz, Prometeusz , cechy bohatera romantycznego

o    Mesjanistyczna wizja dziejów Polski w kontekście Widzenia Ewy oraz Widzenia ks. Piotra

o    Cechy dramatu romantycznego na przykładzie Dziadów cz. III

·         Pan Tadeusz Adama Mickiewicza – znajomość treści całej epopei oraz następujących zagadnień:

o    Cechy epopei narodowej na przykładzie Pana Tadeusza

o    Geneza epopei – terapeutyczny wymiar utworu (patriotyzm, arkadyjska przyroda, tradycje i obyczaje)

o    Charakterystyka Jacka Soplicy jako bohatera dynamicznego

o    Od rodów do narodu, czyli charakterystyka szlachty – bohatera zbiorowego Pana Tadeusza

·         Liryki lozańskie Adama Mickiewicza – znajomość treści utworów: Nad wodą wielką i czystą…, Polały się łzy….

·         Poezja Juliusza Słowackiego – znajomość treści utworów: Hymn [Smutno mi, Boże!]

·         Kordian Juliusza Słowackiego – znajomość treści całego dramatu oraz następujących zagadnień:

o    Idea Polski – „Winkelrieda narodów”

o    Charakterystyka Kordiana – etapy dojrzewania bohatera do człowieka czynu i patrioty, cechy bohatera romantycznego

o    Ocena powstania listopadowego


Brak komentarzy:

MIĘDZYWOJNIE - informacje wstępne

  MIĘDZYWOJNIE - PREZENTACJA