ZAGADNIENIA DO UTRWALENIA
Ramy czasowe starożytności
Kultura Greków i Rzymian fundamentem kultury europejskiej, czyli co zawdzięczamy starożytnym Grekom i Rzymianom?
Filozofia – Sokrates, Platon (tu: metafora jaskini), Arystoteles, stoicyzm, epikureizm a hedonizm
Antyczny ideał piękna
Liryka grecka – Tyrteusz, Safona, Anakreont (utwory omawiane na lekcji – treść i problematyka)
Liryka rzymska – Horacy (utwory omawiane na lekcji – treść i problematyka)
Znajomość treści i problematyki wybranych mitów (patrz à lista lektur)
„Iliada” – znajomość głównych wątków i bohaterów wojny trojańskiej, motyw pojedynku Hektora i Achillesa, motyw relacji ojciec-syn
Teatr grecki – budowa
Dramat antyczny na przykładzie „Króla Edypa” – klasyczna budowa i charakterystyczne elementy, tj.: hybris, fatum, hamartia, ironia tragiczna, konflikt tragiczny, katharisis, tragizm
Charakterystyka Edypa, Jokasty, Kreona
Problemy: nieuchronność losu człowieka, władzy i pychy
Znajomość pojęć: starożytność, antyk, archetyp, stoicyzm, epikureizm, platonizm, arystotelizm, patos, mit, epos, heroizm, altruizm, topos, porównanie homeryckie, epitet stały, poezja tyrtejska, personifikacja, animizacja, dekorum, pieśń
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz