1. Nazwa
i ramy czasowe epoki.
2. Dlaczego
renesans jest epoką odkryć?
3. Kluczowe
różnice w postrzeganiu świata miedzy renesansem a średniowieczem.
4. Jaka
jest zależność między renesansem a antykiem? Ad fontes.
5. Pojęcia:
antropocentryzm, indywidualizm, tolerancja, racjonalizm.
6.
Jan Kochanowski jako renesansowy humanista
7.
Pieśni Kochanowskiego i ich problematyka – Serce roście…; Chcemy sobie być radzi…;
Pieśń o spustoszeniu Podola; Wy, którzy pospolitą rzeczą władacie… (filozofia
– stoicyzm + epikureizm, cnota, humanistyczny ideał człowieka, obraz Boga,
pojęcia: pieśń, horacjanizm, motyw Fortuny)
8.
Fraszki Kochanowskiego – Na dom w
Czarnolesie, O żywocie ludzkim, Curriculum vitae (fraszka – gatunek, tematyka)
9.
Treny Kochanowskiego jako cykl, kryzys
światopoglądowy, istota człowieczeństwa, godność, cierpienie, śmierć i
oswajanie się z nią, tren jako gatunek,
znajomość trenów: IX, X, XI, XIX
10.
Dramat szekspirowski a dramat antyczny – na
podstawie Makbeta i Antygony
11.
Charakterystyka Makbeta – psychologizm postaci,
bohater dynamiczny, zbrodniarz czy bohater, postać tragiczna
12.
Charakterystyka Lady Makbet – demoniczna femme fatale, niestereotypowy wizerunek
kobiety, psychologizm postaci, bohaterka dynamiczna
13.
Motywy: „krwi i korony”, snu, krwi, władzy,
ambicji, zła tkwiącego w człowieku (wiedźmy)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz