wtorek, 7 kwietnia 2020

Lekcja nr 7-8 w systemie zdalnym (8 IV 2020) - klasa IaG

Temat:  Pieśń o spustoszeniu Podola - liryka apelu.


Cele lekcji: 

  • zapoznanie się z treścią pieśni z kategorii obywatelskich
  • zrozumienie pojęcia cnoty obywatelskiej
  • przypomnienie cech liryki apelu i perswazji

Na dzisiejszej lekcji przechodzimy do kolejnego rodzaju pieśni Jana Kochanowskiego. Znamy już pieśń religijną, filozoficzną. Czas na pieśń obywatelską, wypływającą z miłości do ojczyzny i potrzeby służenia jej.

Żeby dobrze zrozumieć obywatelską troskę Jana Kochanowskiego, wykonaj następujące zadania:

  • Przeczytaj informacje wprowadzające w kontekst historyczny utworu - strona 35 ("O utworach")
  • Przeczytaj uważnie pieśń - strona 33. Uważnie, tzn. korzystając z przypisów. Tekst jest trudny bez wsparcia słownika z archaizmami umieszczonego na marginesie strony.
  • Jak już zrozumiesz wszystkie słowa znajdujące się w pieśni, wysłuchaj  recytacji: 




Obejrzyj lekcję nauczyciela polonisty dotyczącą pieśni


Odpowiedz na poniższe pytania:
  1. Jak osoba mówiąca charakteryzuje najeźdźców, a jak - szlachtę polską?
  2. Utwór reprezentuje LIRYKĘ APELU. Z jakim apelem osoba mówiąca zwraca się do odbiorcy - szlachty polskiej. Jakich konkretnych działań domaga się poeta od szlachty?
  3. Przypomnij sobie definicję PERSWAZJI i wypisz z pieśni argumenty służące perswazji. Pogrupuj je na uczuciowe i racjonalne.


Odpowiedzi prześlij do końca dnia na adres: szwedkatarzyna@nukleonik.pl


UWAGA! 

PRACE BEZ AUTORA (IMIĘ I NAZWISKO) W TYTULE MAILA NIE BĘDĄ 

UZGLĘDNIONE. KAŻDY MAIL POWINIEN MIEĆ W TYTULE TWOJE 

IMIĘ I NAZWISKO

Brak komentarzy:

BIBLIA – ZAGADNIENIA DO POWTÓRZENIA PRZED PRACĄ KLASOWĄ

  1.                 BIBLIA – znaczenie pojęcia oraz czas powstawania. 2.                 Języki Biblii (Stary i Nowy Testament) 3.     ...