Temat: Pieśń o spustoszeniu Podola - liryka apelu.
Cele lekcji:
- zapoznanie się z treścią pieśni z kategorii obywatelskich
- zrozumienie pojęcia cnoty obywatelskiej
- przypomnienie cech liryki apelu i perswazji
Na dzisiejszej lekcji przechodzimy do kolejnego rodzaju pieśni Jana Kochanowskiego. Znamy już pieśń religijną, filozoficzną. Czas na pieśń obywatelską, wypływającą z miłości do ojczyzny i potrzeby służenia jej.
Żeby dobrze zrozumieć obywatelską troskę Jana Kochanowskiego, wykonaj następujące zadania:
- Przeczytaj informacje wprowadzające w kontekst historyczny utworu - strona 35 ("O utworach")
- Przeczytaj uważnie pieśń - strona 33. Uważnie, tzn. korzystając z przypisów. Tekst jest trudny bez wsparcia słownika z archaizmami umieszczonego na marginesie strony.
- Jak już zrozumiesz wszystkie słowa znajdujące się w pieśni, wysłuchaj recytacji:
Obejrzyj lekcję nauczyciela polonisty dotyczącą pieśni
Odpowiedz na poniższe pytania:
- Jak osoba mówiąca charakteryzuje najeźdźców, a jak - szlachtę polską?
- Utwór reprezentuje LIRYKĘ APELU. Z jakim apelem osoba mówiąca zwraca się do odbiorcy - szlachty polskiej. Jakich konkretnych działań domaga się poeta od szlachty?
- Przypomnij sobie definicję PERSWAZJI i wypisz z pieśni argumenty służące perswazji. Pogrupuj je na uczuciowe i racjonalne.
Odpowiedzi prześlij do końca dnia na adres: szwedkatarzyna@nukleonik.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz