Młoda Polska – zagadnienia do pracy klasowej z literatury i kultury epoki
- Nazwa epoki wraz z jej alternatywnymi określeniami oraz ramy czasowe
- Znajomość pojęć: Młoda Polska, modernizm, fin de siècle, neoromantyzm, filister vs. artysta, sztuka dla sztuki, dekadentyzm, nirwana, sztuczne raje, cyganeria
- Filozofia: Nietzsche, Schopenhauer
- Młodopolskie kierunki artystyczne: impresjonizm, ekspresjonizm, symbolizm, naturalizm vs. realizm
- Znajomość młodopolskiej poezji:
Koniec wieku XIX K.P. Tetmajera (portret dekadenta, związki z filozofią Schopenhauera, środki artystyczne)
Melodia mgieł nocnych K.P. Tetmajera (impresjonistyczne obrazowanie, środki artystyczne, psychizacja krajobrazu, rola przyrody w życiu młodopolskiego artysty)
Deszcz jesienny L. Staffa (schopenhaueryzm, symboliczne obrazy korespondujące z portretem człowieka, przedstawionym w wierszu „Koniec wieku XIX”, psychizacja krajobrazu, wiersz sylabotoniczny, instrumentacja głoskowa)
Kowal L. Staffa (nietzscheanizm – próby przezwyciężania młodopolskich nastrojów melancholii, obraz człowieka, metafory serca i kowala)
Dies irae J. Kasprowicza (ekspresjonistyczne obrazowanie końca świata, katastrofizm, koncepcja człowieka w hymnie, obraz Boga w hymnie)
- Wesele (dramat symboliczny i realistyczny, „kto jest kim w dramacie”, charakterystyka społeczeństwa, symboliczne spotkania z Osobami dramatu, symbole, motyw tańca)
- Chłopi (epopeja wsi, prawa lipieckiej gromady, erotyki i czynnik ekonomiczny, kierunki artystyczne: symbolizm, ekspresjonizm, impresjonizm, naturalizm, realizm, charakterystyka głównych postaci)
- Ludzie bezdomni (symbolika tytułu, symbole w utworze, Judym romantyk i pozytywista, problematyka społeczna, charakterystyka Judyma i Joasi Podborskiej)
- Jądro ciemności (interpretacja tytułu, kompozycja szkatułkowa oparta na antynomiach, ocena XIX-wiecznego kolonializmu, natura człowieka, cywilizacja vs. przyroda, zło, charakterystyka Marlowa i Kurtza)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz